موها چگونه رشد میکنند؟

موها در یک ساختار دسته ای شکل در پوست به نام فولیکولاریونیت شکل میگیرند . آنچه که ما از مو میبینیم ساقه مو است که در واقع بافت سفت شده و کراتینه شده فولیکول میباشد.انسانها در هر اینچ مربع از پوستشان نسبت به شامپانزه ها و گوریل ها دارای فولیکول های موی بیشتری هستند .ولی از آنجا که بیشتر این موها کم رنگ هستند ،معمولا قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیستند و مویvellus نامیده میشوند . توجه کنید که پیشانی نسبت به دیگر اعضاء بدن دارای فولیکول های موی بیشتری است . موهای ضخیم رنگدانه دار که اکثر مردم آنرا به عنوان موی واقعی میشناسند، موهای terminal نامیده میشوند . این نوع مو برروی پوست سر، ابروها، پاها، پشت کمر، زیر بغل ها و نواحی تناسلی یافت میشود .
موهای افراد به شکل های متفاوتی رشد میکند. این مسئله وابسته به سن، وزن، متابولیسم،هورمونها،نژاد ،داروهای مصرفی و دیگر عوامل میباشد. اما تمامی موها دارای سه فاز مجزای رشد هستند:
1- فاز رشد فعال که فازanagen نامیده میشود ،که تا چندین سال طول میکشد. در تمامی ایام ،اکثر موهای بدن (حدود 85درصد) در این فاز قرار دارند . در طول این مدت ، مو دارای مقادیر زیادی از رنگدانه (melanin) میباشد .
2- فاز catagen که حدود 2هفته طول میکشد و در طول این مدت رشد مو متوقف شده ولیکن هنوز نریخته است. حدود 3تا 4 درصد موهای بدنمان در این فاز قرار دارند .
3-فاز telogen که 5تا 6 هفته طول میکشد که در نهایت مو ریخته و یک موی جدید شروع به شکل گیری میکند. تقریبا 10تا 13 درصد مو در تمامی اوقات در این فاز قرار دارند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *